För dig som är arbetstagare 

Vad innebär kravet på interna visselblåsarkanaler för mig som arbetstagare? 

Visselblåsarlagen ställer krav på att arbetsgivare med minst 50 anställda ska inrätta visselblåsarkanaler på arbetsplatsen. Det betyder att du som arbetstagare ska ha möjlighet att rapportera om missförhållanden på din arbetsplats. Detta gäller oavsett vilken anställningsform eller arbetstidsmått du som anställd har. Du som arbetstagare får aldrig utsättas för repressalier eller hämndaktioner på grund av att du rapporterat om ett missförhållande på din arbetsplats. 

Hur rapporterar jag om ett missförhållande på min arbetsplats? 

Du som arbetstagare ska ha möjlighet att larma om ett missförhållande via de interna visselblåsarkanaler som finns på arbetsplatsen. Rapporteringskanalerna ska bestå av oberoende och självständiga personer eller enheter som är behöriga att ta emot rapporter. Det är din arbetsgivare som ska se till att det finns tydlig och lättillgänglig information om hur rapportering ska ske. Det ska finnas kontaktuppgifter till de interna rapporteringskanalerna och information om hur rapporteringen går till. En arbetstagare som vill rapportera om ett missförhållande ska ha möjlighet att göra detta muntligt, skriftligt eller genom att begära ett fysiskt möte. 

Vad måste arbetsgivaren göra? 

När du som arbetstagare rapporterar om ett missförhållande via de interna visselblåsar-kanalerna ska du få en bekräftelse på att rapporten har mottagits inom sju dagar från det att rapporten mottogs. Inom tre månader ska du som arbetstagare även få återkoppling om de åtgärder som har vidtagits vid uppföljning av rapporten och skälen för dessa. Återkopplingen bör innefatta information om hur man utrett och bedömt riktigheten av det som rapporterats samt vilka slutsatser som dragits från utredningen. 
Utebliven återkoppling om uppföljningen av rapporten innebär inte att du som arbetstagare har rätt till skadestånd, men däremot kan en tillsynsmyndighet rikta sanktioner mot din arbetsgivare. 
 

Hur garanteras min anonymitet? 

 

Du som arbetstagare kan i samband med att du rapporterar om ett missförhållande uppge att du vill vara anonym och att du inte önskar någon bekräftelse på att din rapport mottagits. Du kan också efter att du rapporterat, genom en särskild kontakt uppge att du inte önskar någon bekräftelse, under förutsättning att du informerar det innan rapporten bekräftas. Det ska också sägas att regler om skydd för personuppgifter (GDPR) även gäller i visselblåsarsammanhang. 

Vad händer om arbetsgivaren vägrar att ta emot min rapport? 

Om din arbetsgivare vägrar att ta emot din rapport riskerar arbetsgivaren ingripanden från en tillsynsmyndighet och eventuella viten och skadestånd. 
 

För dig som är arbetsgivare 

Vad innebär kravet på interna visselblåsarfunktioner för arbetsgivare? 

Visselblåsarlagen ställer krav på att samtliga verksamhetsutövare som vid ingången av kalenderåret hade 50 eller fler arbetstagare är skyldiga att ha interna rapporteringskanaler och förfaranden för rapportering och uppföljning. Det innebär att arbetsgivaren i dessa fall måste se till att det finns kanaler där arbetstagare kan rapportera om missförhållanden. Ni som arbetsgivare måste göra de interna rapporteringskanalerna tillgängliga för följande personer:  

  1. Arbetstagare
  2. Volontärer
  3. Praktikanter
  4. Personer som annars utför arbete under en verksamhetsutövares kontroll och ledning 
  5. Egenföretagare
  6. Personer som ingår i ett företags förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan, om verksamhetsutövaren är ett företag, och 
  7. Aktieägare som är verksamma i bolaget, om verksamhetsutövaren är ett aktiebolag. 

Observera att arbetssökande alltså inte behöver ges tillgång till de interna rapporteringskanalerna.  

Visselblåsarlagen anger att arbetsgivaren måste inrätta interna rapporteringskanaler om arbetsgivaren har minst 50 anställda. När antalet anställda beräknas ska alla anställningsformer och arbetstidsmått inkluderas.  

Vad behöver vi som arbetsgivare göra? 

Det är viktigt att visselblåsarfunktionen är oberoende i förhållande till er som arbetsgivare. Ni som arbetsgivare måste därför utse oberoende och självständiga personer eller enheter som är behöriga att ta emot rapporter och ha kontakt med de personer som rapporterar, följa upp det som rapporteras och återkoppla till rapporterande personer angående uppföljningen. De som utses får antingen vara anställda hos arbetsgivaren eller anlitas externt. 

Arbetsgivaren ska lämna tydlig och lättillgänglig information om hur rapportering görs via de interna rapporteringskanalerna. Informationen måste innehålla kontaktuppgifter till de interna rapporteringskanalerna och detaljer om de procedurer som gäller för rapportering, exempelvis upplysningar om hur arbetsgivaren tar emot en rapport och lämnar återkoppling. 

De interna rapporteringskanalerna ska utformas så att den rapporterande personen kan rapportera både skriftligt och muntligt och, om så begärs, vid ett fysiskt möte. Skriftlig rapportering kan ske via post, mejl eller genom fysiska klagomålslådor alternativt en online-plattform. Muntlig rapportering kan göras via telefon eller ett röstmeddelandesystem (med eller utan inspelning) eller via ett fysiskt möte. Personen som vill rapportera om ett missförhållande har rätt att begära ett fysiskt möte som ska hållas inom en skälig tid. Vad som avses med skälig tid beror på omständigheterna i det aktuella fallet. Normalt sett borde det troligtvis innebära inom en vecka från det att den rapporterande personen begärde ett fysiskt möte. 

Vidare ska ni som arbetsgivare se till att personen som rapporterat om ett missförhållande får en bekräftelse på att rapporten har mottagits inom sju dagar från det att den mottogs. Det finns inga specifika krav på hur bekräftelsen ska ske, den kan alltså lämnas muntligt eller skriftligt. Om personen som rapporterar vill vara anonym eller om det finns anledning att anta att en bekräftelse skulle avslöja personens identitet så ska dock ingen bekräftelse lämnas. 
Slutligen ska den rapporterande personen få återkoppling om åtgärder som vidtagits vid uppföljning av rapporten inom tre månader från bekräftelsen. Här bör det upplysas om vad som utretts och hur riktigheten av det som rapporterats bedömts samt vilka slutsatser som dragits från utredningen. 

Vad händer om vi som arbetsgivare vägrar ta emot en rapport? 

Om ni som arbetsgivare nekar att ta emot en rapportering kan det innebära att en tillsynsmyndighet vidtar åtgärder mot er i form av ett föreläggande. Ett föreläggande kan också förenas med ett vite. I vissa fall kan det också ses som en så kallad hindrande åtgärd som dessutom kan innebära att ni som arbetsgivare måste betala skadestånd. 

Sammanfattningsvis

  • Enligt visselblåsarlagen (2021:890) är samtliga verksamhetsutövare med minst 50 anställda är skyldiga att inrätta interna visselblåsarkanaler. 
  • Arbetsgivaren ska utse oberoende och självständiga personer eller enheter med behörighet att ta emot rapporter. 
  • Arbetsgivaren måste tillhandahålla tydlig och lättillgänglig information om hur arbetstagare ska gå till väga för att rapportera via rapporteringskanalerna. 
  • Arbetstagaren ska ha möjlighet att rapportera om missförhållanden muntligt, skriftligt eller via ett fysiskt möte. 
  • Arbetstagaren ska få en bekräftelse på att rapporten mottagits inom sju dagar såvida den som rapporterar inte vill vara anonym. Om det finns anledning att anta att en bekräftelse skulle avslöja personens identitet så ska dock ingen bekräftelse lämnas. 
  • Arbetstagaren har rätt till återkoppling om uppföljningen av en rapport inom tre månader. 

Relaterade artiklar

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Alex AB (publ), orgnr. 559338-7698 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata