Om du är sjuk som arbetstagare har du rätt att vara hemma. Du har en dags karens i de flesta fall men sedan kommer du få ersättning. I denna artikel går vi igenom vad som är viktigt att tänka på för dig som arbetstagare, men också för er som arbetsgivare.
Ja, du kan få sjuklön om du är sjuk och inte kan gå till jobbet. Det är din arbetsgivare som betalar ut din sjuklön under de första 14 dagarna av din sjukdom. Du måste därför tala om för din arbetsgivare att du inte kan arbeta på grund av att du är sjuk för att du ska kunna få sjuklön. Efter sju kalenderdagar behöver du visa att läkarintyg där det framgår att du inte kan arbeta för att du ska kunna erhålla sjuklön. I intyget måste det inte framgå vad för typ av sjukdom eller skada du har drabbats av men det ska framgå varför du inte kan arbeta.
Det är arbetsgivaren som betalar sjuklön de första 14 dagarna som du är sjuk. Efter den 14:e dagen är det Försäkringskassan som betalar ut sjukpenning. Då behöver din arbetsgivare anmäla till Försäkringskassan att du är sjuk och du som arbetstagare måste ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan.
Sjuklönen är 80 % av lönen. Eventuella anställningsförmåner som du går miste om när du är sjuk ska räknas med. Du kommer också få ett karensavdrag som gör att din ersättning blir mindre. Arbetar du lika mycket varje dag fem dagar i veckan kommer avdraget vara lika mycket som en dags sjuklön. Jobbar du mer oregelbundet kan avdraget bli både mer och mindre än en dags sjuklön.
Sjuklöneperioden är alltid som mest 14 dagar och under den perioden görs bara ett karensavdrag. Om du blir sjuk igen inom fem kalenderdagar ska inte något nytt karensavdrag göras. Det nya sjukfallet räknas då till en sammanhängande sjuklöneperiod.
Ja, er anställde kan få sjuklön om de är sjuka och inte kan gå till jobbet. Det är ni som arbetsgivare som betalar ut sjuklön under de första 14 dagarna av sjukdomen. Det är därför viktigt att den anställde informerar er om att de inte kan arbeta på grund av sjukdom för att kunna få sjuklön. Efter sju kalenderdagar behöver den anställde visa ett läkarintyg som bekräftar att de inte kan arbeta för att fortsätta få sjuklön. Intyget behöver inte specificera vilken typ av sjukdom eller skada det rör sig om, men det ska framgå varför den anställde inte kan arbeta.
Det är ni som arbetsgivare som betalar sjuklön de första 14 dagarna av sjukperioden. Efter den 14 dagen är det Försäkringskassan som betalar ut sjukpenning. Då behöver ni som arbetsgivare anmäla till Försäkringskassan att den anställde är sjuk, och den anställde måste själv ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan.
Sjuklönen är 80 % av lönen. Eventuella anställningsförmåner som den anställde går miste om när de är sjuk ska också räknas med. Ett karensavdrag görs vilket innebär att ersättningen blir mindre. Om den anställde arbetar lika mycket varje dag fem dagar i veckan kommer avdraget motsvara en dags sjuklön. Om den anställde har ett mer oregelbundet arbetsschema kan avdraget bli både mer och mindre än en dags sjuklön.
Sjuklöneperioden är alltid högst 14 dagar och under denna period görs bara ett karensavdrag. Om den anställde blir sjuk igen inom fem kalenderdagar ska inget nytt karensavdrag göras. Det nya sjukfallet räknas då som en del av den tidigare sjuklöneperioden.