För arbetstagare

Vad innebär distansarbete för mig som anställd?

Distansarbete innebär att du regelbundet arbetar utanför arbetsgivarens lokaler. Det kan öka flexibiliteten och bidra till en bättre balans mellan arbete och fritid. Men det ställer också krav på dig att skapa en hälsosam arbetsmiljö hemma.

Vilket ansvar har jag för min arbetsmiljö när jag arbetar hemifrån?

Som arbetstagare har du ett ansvar att rapportera eventuella risker eller problem i din arbetsmiljö till din arbetsgivare. Det handlar om att vara medveten om ergonomiska frågor, belysning och andra faktorer som kan påverka ditt välbefinnande. Om du upplever något som inte fungerar bra, ska du kommunicera det till din chef.

Hur kan jag bidra till en god arbetsmiljö på distans?

Det är viktigt att upprätta och följa rutiner för arbete hemifrån. Sträva efter att bibehålla vanliga arbetstider och ta regelbundna pauser. Kommunicera med dina kollegor och chefer, inte bara om arbetet, utan också om hur ni mår och har det. Att ha öppna diskussioner om arbetsmiljö och trivsel är avgörande.

Vad händer om jag upplever problem med min arbetsmiljö när jag arbetar hemifrån?

Om du stöter på problem, såsom ergonomiska brister eller social isolering, är det viktigt att du direkt meddelar din arbetsgivare. De har ett ansvar att hjälpa till att åtgärda dessa problem och säkerställa att du har en hälsosam arbetsmiljö, även när du arbetar på distans.

 

För arbetsgivare

Vad innebär distansarbete för min verksamhet?

Att erbjuda distansarbete kan öka verksamhetens effektivitet och göra er till en mer attraktiv arbetsgivare. Men som arbetsgivare har du fortfarande huvudansvaret för arbetsmiljön, oavsett var arbetet utförs. Det innebär att du måste se till att anställda har den information och stöd de behöver för att arbeta säkert hemifrån.

Hur kan jag säkerställa en god arbetsmiljö för anställda som arbetar på distans?

Du bör ha tydliga riktlinjer för distansarbete och en skriftlig överenskommelse med varje anställd. Genom regelbundna avstämningar kan du följa upp hur arbetstagarna mår och hantera eventuella problem som uppstår. Att arbeta med systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) är avgörande för att skapa en säker och trivsam arbetsmiljö.

Vilket ansvar har jag för att informera mina anställda om arbetsmiljön?

Som arbetsgivare ska du förmedla kunskap om arbetsmiljö och informera dina anställda om hur de kan skapa en säker arbetsplats hemma. Det inkluderar att ge råd om ergonomi, belysning och hur man organiserar sin arbetsdag för att undvika ohälsosam arbetsbelastning.

Hur kan jag hantera kommunikationen med mina anställda som arbetar på distans?

Regelbunden och öppen kommunikation är avgörande. Använd digitala verktyg för att hålla kontakt och uppmuntra anställda att rapportera eventuella problem. En god dialog hjälper till att identifiera och åtgärda arbetsmiljöproblem innan de utvecklas till större bekymmer.

Sammanfattningsvis  

  • Turordningsreglerna styr vem som sägs upp först vid arbetsbrist, enligt principen "sist in, först ut".

  • Undantag från turordningen kan göras, där arbetsgivaren kan undanta vissa nyckelpersoner.

  • Kvalifikationer spelar en viktig roll, då den med längst anställningstid inte alltid får behålla jobbet om hen saknar tillräckliga kvalifikationer.

  • Företrädesrätt till återanställning gäller för uppsagda som uppfyller vissa krav.

     

Relaterade artiklar

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Alex AB (publ), orgnr. 559338-7698 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata