För dig som är arbetstagare 

Måste jag göra ett språktest inför en anställning? 

Om en arbetsgivare har ett krav på att varje person som anställs ska göra och klara ett språktest innan en arbetssökande anställs så måste du göra testet om du vill ha jobbet. En arbetsgivare är i stort sett fri att anställa vem denne vill, med vissa undantag. Det betyder att arbetsgivaren har rätt att ställa vilka krav den vill på de som söker och får ett arbete hos denne, och där inkluderat krav på språkkunskaper. En arbetsgivare kan aldrig tvinga dig att genomföra testet men du får då vara beredd att inte få det sökta jobbet.  

Är det alltid tillåtet för arbetsgivaren att ha ett krav på genomgånget språktest vid rekrytering?  

Arbetsgivaren har fri anställningsrätt och kan välja vem denne ska anställa och vilka kunskaper den rekryterade personen ska ha. Att en arbetsgivare därmed ber sökanden att göra ett språktest för att säkerställa att en god språknivå är därför helt tillåtet. Problemet blir att ett språktest i vissa fall kan vara diskriminerande, antingen direkt eller indirekt. Om alla nyrekryteringar ska göra ett och samma språktest kan det i vissa fall utgöra indirekt diskriminering eftersom ett test verkar neutralt men alla kommer inte klara det på grund av sin bakgrund, i detta fall deras etniska bakgrund. Om endast vissa sökanden tvingas göra testet beroende av deras etnicitet kan det utgöra direkt diskriminering.  

Trots att ett språktest i vissa fall kan verka diskriminerande, direkt eller indirekt, avgörs det också av själva innehållet och syftet med testet. Om testet har en mycket hög nivå som inte motsvaras av det krav som ställs på språket i själva arbetet talar det för att testet är diskriminerande. Detsamma gäller också om bara vissa personer får göra testet, om inte arbetsgivaren kan visa att det finns ett berättigat syfte och inget annat sätt att säkerställa språknivån. Saken har prövats av Arbetsdomstolen, se till exempel AD 2002 nr 128, där det språkliga kravet var satt allt för högt i förhållande till vad som krävdes i den aktuella tjänsten och arbetsgivaren ansågs ha utsatt den arbetssökande för indirekt diskriminering som hade samband med hennes etniska bakgrund.  

När det gäller språktest är det därför av vikt att arbetsgivarens krav på språkkunskaper ställs i förhållande till anställningen i fråga.  

Vad händer om jag inte gör ett språktest under pågående anställning?

Om en arbetsgivare av någon anledning vill att de anställda ska genomgå ett språktest och alltså inte i samband med rekrytering eller nyanställning, har arbetsgivaren i allmänhet rätt att kräva det. Arbetsgivaren har arbetsledningsrätt vilket betyder att arbetsgivaren får leda och fördela arbetet och ställa de krav som denne anses nödvändigt på sina arbetstagare. Språktestet kan dock vara otillåtet om det på något sätt utgör diskriminering, se frågan ovan som behandlar språktester och diskriminering. Om språktestet inte kan anses utgöra diskriminering måste du göra det, och om du inte gör det kan det leda till att du får en LAS-varning eller i slutändan riskerar din anställning eftersom du inte följer arbetsgivarens instruktioner.

För er som är arbetsgivare 

Har vi rätt att kräva godkänt språktest innan anställning?  

Om ni som arbetsgivare har krav på att varje person som anställs ska genomgå och klara ett språktest innan anställning, har ni rätt att ställa detta krav. Ni har i stort sett frihet att bestämma vem ni vill anställa och vilka kompetenser som krävs för tjänsten, inklusive språkkunskaper. Även om ni inte kan tvinga en kandidat att genomgå ett språktest, bör kandidaten vara medveten om att detta kan påverka deras möjlighet att bli anställd.  

Är det alltid tillåtet att ställa krav på ett språktest vid rekrytering? 

Ni har fri anställningsrätt och kan välja vilka färdigheter som är viktiga för den aktuella tjänsten. Att ställa krav på ett språktest är tillåtet för att säkerställa att den sökande har den språknivå som krävs. Dock kan detta i vissa fall ses som diskriminerande, antingen direkt eller indirekt. Om alla sökande måste göra samma test, men testet missgynnar vissa grupper på grund av deras etniska bakgrund, kan det betraktas som indirekt diskriminering. Om endast vissa individer utifrån deras etnicitet ombeds göra testet, kan detta utgöra direkt diskriminering. 

För att undvika att språktest är diskriminerande, bör testet vara anpassat till de faktiska kraven i tjänsten. Om testet kräver en språknivå som överstiger vad arbetet kräver, kan det tolkas som diskriminerande. Det är också viktigt att ni kan motivera testet genom ett berättigat syfte och att det inte finns något annat sätt att säkerställa språkkunskaperna. Arbetsdomstolen har tidigare fastställt att ett för högt satt språktest kan utgöra indirekt diskriminering (AD 2002 nr 128), om det inte är relevant för den aktuella tjänsten. 

Vad händer om en anställd inte vill genomgå ett språktest under pågående anställning?

Som arbetsgivare har ni arbetsledningsrätt, vilket innebär att ni kan leda och fördela arbetet samt ställa krav på era anställda, inklusive språktester. Ett språktest under pågående anställning är tillåtet om det inte utgör diskriminering. Om testet är berättigat och inte anses diskriminerande, kan en vägran att genomföra testet leda till arbetsrättsliga konsekvenser, som en varning enligt LAS eller i värsta fall uppsägning. 

Sammanfattningsvis

  • Arbetsgivare har rätt att kräva att arbetssökande genomgår språktest innan anställning, men kan inte tvinga någon. Vägran att göra testet kan påverka möjligheten att bli anställd. 
  • Krav på språktest kan vara tillåtet, men om testet är oproportionerligt högt eller riktat mot vissa grupper kan det betraktas som direkt eller indirekt diskriminering. 
  • Under pågående anställning kan arbetsgivare begära språktest, men testet får inte vara diskriminerande. Vägran att genomgå ett berättigat test kan leda till varning eller uppsägning.

Relaterade artiklar

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Alex AB (publ), orgnr. 559338-7698 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata