Lönetransparensdirektivet ska införas i alla EU-länder senast den 7 juni 2026, med målet att säkerställa lika lön för lika eller likvärdigt arbete. Lönetransparensdirektivet ska införas i alla EU-länder senast den 7 juni 2026, med syftet att säkerställa lika lön för lika eller likvärdigt arbete. Genom att öka insynen i lönesättningen och stärka efterlevnadsmekanismer ska direktivet bidra till att eliminera osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män. Artikeln belyser vilka rättigheter arbetstagare och arbetssökande får, samt vilka åtgärder arbetsgivare bör vidta för att följa de nya reglerna.
"Lika lön för lika arbete" innebär att kvinnor och män som utför samma eller likvärdigt arbete ska ha samma lön. Med "likvärdigt arbete" avses arbete som kan anses ha samma värde baserat på objektiva kriterier som kunskap, färdigheter, ansvar och arbetsförhållanden. Vid bedömning ska arbetsgivaren använda sig av könsneutrala och objektiva kriterier för att säkerställa att inga osakliga löneskillnader uppstår.
Arbetstagare har rätt att få information om sin egen lön och genomsnittliga lönenivåer för kollegor av motsatt kön som utför samma eller likvärdigt arbete. Informationen ska brytas ner efter kön och arbetsgivare får inte hindra arbetstagare från att dela sina löneuppgifter med andra.
Arbetsgivare måste informera arbetssökande om ingångslön eller löneintervall för den aktuella tjänsten. Det är förbjudet för arbetsgivaren att fråga om den sökandes tidigare löner från andra arbetsgivare.
Om arbetsgivaren bryter mot reglerna kan denne bli skyldig att betala skadestånd till arbetstagaren. Dessutom omfattas alla arbetstagare av skydd mot repressalier om de använder sin rätt till insyn enligt lagen.
Arbetsgivare måste genomföra årliga lönekartläggningar och se till att det inte finns osakliga löneskillnader mellan könen. För arbetsgivare med minst 100 anställda införs även lönerapportering som ska skickas in till Diskrimineringsombudsmannen (DO).
Arbetsgivare med minst 10 anställda ska fortfarande genomföra lönekartläggning och göra den skriftlig. För mindre arbetsgivare finns det dock lindrigare krav på rapportering och dokumentation.
Arbetsgivare ska ha lönestrukturer som gör det möjligt att bedöma om arbetstagare befinner sig i en jämförbar situation baserat på objektiva kriterier som färdigheter, ansvar och arbetsförhållanden. Detta ska göras årligen genom lönekartläggning, där arbetsgivare ska analysera och åtgärda eventuella löneskillnader som saknar saklig grund.
Arbetsgivare som inte lämnar lönerapport till DO kan åläggas att betala en sanktionsavgift, och centrala arbetstagarorganisationer kan begära vite om arbetsgivaren inte genomför en lönekartläggning.
För att förbereda sig inför implementeringen av lönetransparensdirektivet kan arbetsgivare vidta ett antal inledande åtgärder som exempelvis att säkerställa att det finns tydliga och objektiva kriterier för lönesättning på plats. Dessa kriterier ska bygga på faktorer som kunskap, ansvar och arbetsförhållanden, och de ska vara könsneutrala. Detta gör det möjligt för arbetsgivaren att bedöma arbetets värde på ett rättvist och jämförbart sätt. Samverkan med arbetstagarorganisationer eller fackliga företrädare är också en central åtgärd. Detta förväntas inte bara underlätta implementeringen av direktivet utan även stärka dialogen om löner och arbetsvärdering inom företaget. Slutligen bör arbetsgivare förbereda sig för att rapportera lönerelaterade uppgifter till Diskrimineringsombudsmannen (DO), särskilt om företaget har fler än 100 anställda. Informationen ska omfatta detaljerade uppgifter om eventuella löneskillnader mellan könen och en redogörelse för hur dessa skillnader ska åtgärdas om de överstiger fem procent.
Direktivet kräver lika lön för lika eller likvärdigt arbete mellan kvinnor och män
Arbetstagare får rätt till insyn i lönesättningen och skydd mot repressalier
Arbetsgivare måste genomföra lönekartläggning och rapportera löner till DO
Förberedande åtgärder inkluderar skapandet av könsneutrala lönestrukturer och samverkan med fackliga organisationer