I Sverige har alla arbetstagare rätt till minst 25 semesterdagar per år, och oftast är dessa dagar betalda. Men vad händer om du inte kan ta ut betald semester? I vissa situationer kan du behöva ta obetald semester istället. Det kan exempelvis bero på att du inte har varit anställd tillräckligt länge för att kvalificera för betald ledighet, eller om sjukdom påverkar din rätt till semester. I sådana fall kan du fortfarande få möjlighet att vara ledig – men utan ersättning under ledigheten.
Ett anställningsavtal är en överenskommelse mellan dig och din arbetsgivare som reglerar villkoren för din anställning. Ett anställningsavtal behöver inte vara skriftligt utan kan även ingås muntligt och genom konkludent handlande. Ett skriftligt avtal är dock att föredra, eftersom det minskar risken för missförstånd kring viktiga frågor som lön, arbetstid och uppsägning.
Även om avtalet kan vara muntligt, är din arbetsgivare dock skyldig att ge dig viss skriftlig information om anställningen enligt lag.
Senast sju dagar efter att du börjat din anställning ska din arbetsgivare ge dig följande information skriftligt:
Om din arbetsgivare inte lämnar den lagstadgade informationen inom utsatt tid kan detta skapa oklarheter och bryta mot informationsskyldigheten enligt 6 c § LAS. Du har rätt att efterfråga och få den information som krävs för att känna dig trygg i din anställning.
Som arbetsgivare är du ansvarig för att säkerställa att alla viktiga villkor för en anställning är tydligt definierade. Enligt lagen är du skyldig att tillhandahålla viss skriftlig information om anställningen, även om avtalet är muntligt. Detta ska som huvudregel ske senast sju dagar efter att den anställde påbörjat sitt arbete. Vid visstidsanställningar ska viss information ges redan i samband med anställningens ingående för att undvika missförstånd.
Enligt 6 c § LAS är du skyldig att ge följande uppgifter skriftligt:
Om du som arbetsgivare inte lämnar den skriftliga informationen i tid kan det innebära ett lagbrott och även skapa missförstånd eller tvist mellan dig och den anställde. Genom att vara tydlig från början undviker du onödiga tvister och stärker relationen med dina medarbetare.
Ett anställningsavtal kan vara muntligt eller skriftligt, men ett skriftligt avtal rekommenderas för att undvika missförstånd om exempelvis lön, arbetstid och anställningsform.
Enligt lag måste arbetsgivaren lämna viss skriftlig information om anställningen senast sju dagar efter att arbetstagaren påbörjat sitt arbete.
Informationen ska inkludera centrala villkor för anställningen.
Att tillhandahålla korrekt och tydlig information är viktigt för att skapa trygghet och undvika framtida tvister mellan arbetsgivare och arbetstagare.