Arbetsolyckor måste alltid rapporteras och undersökas noggrant för att säkerställa en trygg arbetsmiljö. Det gäller både mindre allvarliga olyckor och allvarliga incidenter som leder till svåra skador. Psykiska skador och dödsfall relaterade till arbetsmiljön betraktas också som arbetsolyckor och kräver samma noggranna hantering.
En arbetsolycka är en mindre allvarlig arbetsolycka som resulterat i en lindrigare personskada. För att det ska betraktas som en arbetsolycka måste skadan ha inträffat på arbetsplatsen eller på annan plats där den skadade utfört arbete. Ett olycksfall är det om händelseförloppet varit kortvarig och uppkommit i samband med en särskild hädelse.
En allvarlig olycka avser en arbetsolycka med personskada som har inträffat på arbetsplatsen eller en annan plats där den anställde varit för att utföra ett arbete. Exempel på skador som anses vara allvarliga är frakturer, svåra blödningar eller skada på nerv, muskel eller sena, skador på inre organ samt andra eller tredje gradens brännskador.
Vad avser psykiska skador kan även de, i vissa fall, räknas som olycksfall. Det kan då röra sig om situationer där en anställd blivit utsatt för hot om våld eller hamnat i chocktillstånd.
Arbetsskador som uppkommit på ett annat sätt än genom olycksfall i arbetet klassificeras som arbetssjukdomar.
En arbetssjukdom är en sjukdom som beror på skadlig inverkan i arbetet och som pågått under en längre tid på grund av faktorer i arbetsmiljön. Skadlig inverkan innebär att det är arbetsmiljön som har påverkat arbetstagarens fysiska eller psykiska hälsa på ett ogynnsamt sätt.
Skadliga faktorer i arbetsmiljön kan exempelvis handla om för tungt arbete, ergonomiska arbetsmiljöproblem som orsakat rygg- eller ledbesvär, farliga ämnen som orsakat olika besvär, psykiskt påfrestande arbetsförhållanden såsom stress, mobbing etc. eller buller som orsakat hörselnedsättningar.
I vissa mycket allvarliga fall där en eller flera personer omkommit till följd av arbetsolycka ska dödsfallet anmälas till Försäkringskassan av arbetsgivaren.
Dödsfall kan även inträffa till följd av en arbetssjukdom. Det innebär att personen i fråga har omkommit till följd av en långvarig exponering av farliga ämnen eller olämpliga faktorer. Till denna kategori gör även arbetstagare som omkommit till följd av en hjärtinfarkt eller som har tagit sitt liv om orsaken till detta med största sannolikhet beror på arbetssituationen.
Olycks- och eller dödsfall kan även inträffa på väg till eller från arbetet. Som utgångspunkt för färden räknas i första hand bostaden, däremot kan vanliga ärenden på vägen omfattas såsom att hämta barnen på förskolan.
Som arbetstagare har du rätt till en säker och hälsosam arbetsmiljö. Din arbetsgivare har enligt lag och Arbetsmiljöverkets föreskrifter en rad skyldigheter för att säkerställa detta. Om det finns kollektivavtal på din arbetsplats, kan även dessa reglera arbetsmiljöfrågor.
Din arbetsgivare måste regelbundet undersöka arbetsförhållandena och bedöma risker för ohälsa eller olycksfall. Riskbedömningen ska dokumenteras skriftligt och ange hur allvarliga riskerna är. Arbetsgivaren är också skyldig att genomföra de nödvändiga åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall, samt för att uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö.
Om du drabbas av en arbetsskada, ska du omedelbart underrätta din arbetsgivare enligt socialförsäkringsbalk (2010:110) (“SFB”). Om skadorna från en olycka inte visar sig förrän senare, ska du meddela den arbetsgivare där du senast var utsatt för den skadliga inverkan.
Det framgår inte tydligt vem som är skyldig att underrätta arbetsgivaren om en skada, och det finns ingen sanktion för detta. Syftet är dock att din arbetsgivare ska kunna anmäla händelsen till Försäkringskassan så snart som möjligt.
Om du drabbas av ohälsa eller olycksfall, eller om ett allvarligt tillbud inträffar, har din arbetsgivare även en skyldighet att utreda orsakerna till skadan.
När din arbetsgivare har fått kännedom om en arbetsskada, ska denne omedelbart anmäla skadan till Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket, i enlighet med SFB och arbetsmiljölagen (1977:1160).
Skadeanmälan till Försäkringskassan ska göras av arbetsgivaren i samråd med skyddsombud och dig som drabbad. Både skyddsombudet och du ska få en kopia av anmälan. Denna är nödvändig för att du ska kunna ansöka om ersättning från arbetsskadeförsäkringen.
Som arbetsgivare har ni vissa skyldigheter kopplade till arbetsmiljön på er arbetsplats. Dessa skyldigheter regleras både i lag och i allmänna föreskrifter utfärdade av Arbetsmiljöverket. Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen kan arbetsmiljöfrågorna även regleras där.
Era skyldigheter innefattar att regelbundet undersöka arbetsförhållandena och bedöma risker för ohälsa eller olycksfall. Riskbedömningen ska dokumenteras skriftligt och innehålla en bedömning av hur allvarliga riskerna är. Ni måste också genomföra de nödvändiga åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall samt vidta åtgärder för att uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö.
Om en arbetstagare drabbas av ohälsa eller olycksfall, eller om ett allvarligt tillbud inträffar, är ni skyldiga att utreda orsakerna.
När en arbetstagare drabbas av en arbetsskada ska ni omedelbart underrättas enligt socialförsäkringsbalken (SFB). I situationer där skador från ett olycksfall inte visar sig förrän senare, ska ni underrättas av den arbetsgivare där den försäkrade senast var utsatt för den skadliga inverkan.
Det anges inte tydligt vem som är skyldig att underrätta er när en anställd drabbas av en arbetsskada, och denna skyldighet är inte sanktionerad. Syftet med underrättelseskyldigheten är dock att ni ska kunna anmäla händelsen till Försäkringskassan så snart som möjligt.
När ni har fått kännedom om en inträffad arbetsskada, ska ni omedelbart anmäla skadan till Försäkringskassan samt Arbetsmiljöverket, i enlighet med SFB och arbetsmiljölagen (1977:1160).
Arbetsskadeanmälan till Försäkringskassan ska göras i samråd med skyddsombud och den drabbade. Både skyddsombudet och den drabbade ska ha en kopia av anmälan. Anmälan till Försäkringskassan är nödvändig för att den skadade arbetstagaren ska kunna ansöka om ersättning från arbetsskadeförsäkringen.