Arbetsgivare kan erbjuda de anställda förmåner utöver lönen. Det kan vara ett sätt för arbetsgivare att stå ut och locka till sig kompetenta medarbetare, och också ett sätt att höja trivselnivån och nöjdheten hos de anställda. I denna artikel går vi igenom vad som är viktigt att tänka på angående förmåner på jobbet, både för dig som arbetstagare och er som arbetsgivare.
För ditt arbete får du alltid en lön, men arbetsgivaren kan också ge dig och andra medarbetare förmåner. Det är viktigt att ta i beaktning de skattemässiga konsekvenserna av att motta förmåner från arbetsgivaren. Det är möjligt att förhandla förmåner individuellt med din arbetsgivare, men arbetsgivaren kan också erbjuda vissa förmåner till alla sina anställda. Om du förhandlat fram en förmån är det bra att se till att förmånen finns skriftligt nedtecknat. Det är också bra att säkerställa att det framgår att förmånen har en uppsägningstid och att det inte är formulerat så att arbetsgivaren ensidigt kan ta tillbaka förmånen när denne vill.
Förmåner som inte har ett ekonomiskt värde, så som flexibel arbetstid eller ett trevligt kontor finns det självklart ingen skatteplikt för men som huvudregel är förmåner utöver lönen skattepliktiga, även om det finns vissa undantag. Det vanligaste exemplet på skattefri förmån är friskvårdsbidraget, som kan uppgå till 5000 kronor per år. Men även lättare förtäring så som fika eller frukt, julgåvor, jubileumsgåvor och minnesgåvor och intern representation som julbord och personalfester kan vara skattefria.
För att förmånen ska vara skattefri krävs det att förmånen erbjuds till alla anställda. De förmåner som innebär att du får en annan ersättning än lön som du själv förhandlar om kommer därför bli skattepliktig. Det är viktigt att kolla upp vad som gäller i det enskilda fallet.
Som arbetsgivare är det viktigt att ni är medvetna om att förutom lönen kan ni erbjuda era anställda olika förmåner. När ni förhandlar om förmåner är det avgörande att ni beaktar de skattemässiga konsekvenserna som dessa förmåner kan medföra. Ni kan välja att erbjuda förmåner till alla anställda eller förhandla individuella förmåner med enskilda medarbetare. Om ni har kommit överens om en förmån med en anställd, är det viktigt att denna förmån dokumenteras skriftligt.
Som arbetsgivare behöver ni förstå vilka förmåner som är skattepliktiga. Förmåner utan ekonomiskt värde, såsom flexibel arbetstid eller en trivsam arbetsmiljö, medför ingen skatteplikt. Dock är de flesta förmåner utöver lönen skattepliktiga, med vissa undantag. Friskvårdsbidrag är ett vanligt exempel på en skattefri förmån, och kan uppgå till 5000 kronor per år. Även lättare förtäring, som fika eller frukt, samt julgåvor, jubileumsgåvor, minnesgåvor och intern representation såsom julbord och personalfester, kan vara skattefria.
För att en förmån ska vara skattefri krävs det att den erbjuds till samtliga anställda. Om en förmån förhandlas fram individuellt och ger den anställde en annan ersättning än lön, blir denna förmån i regel skattepliktig. Det är därför viktigt att noggrant överväga hur förmåner struktureras och kommuniceras för att säkerställa efterlevnad av skatteregler och för att undvika oförutsedda kostnader för er och era anställda.