En arbetsgivare kan vilja göra hälsokontroller på de anställda av flera olika orsaker. Det kan bero på en riskfylld arbetsmiljö där arbetstagarna måste vara vid god fysisk hälsa eller att arbetsgivaren bara vill kontrollera hur de anställda mår. I den här artikeln går vi igenom när det är tillåtet med hälsokontroller, och vad du som arbetstagare ska tänka på liksom ni som arbetsgivare.
Nej, en hälsokontroll är alltid frivillig att genomföra. Det kan dock krävas för att få ett tjänstbarhetsintyg. I vissa arbeten utsätts arbetstagarna för särskilda risker. För att arbetstagaren ska få utföra dessa riskfyllda jobb krävs det då att arbetstagaren hos en läkare genomgår en hälsokontroll i syfte att utfärda ett tjänstbarhetsintyg. Tjänstbarhetsintyget syftar till att säkerställa att arbetstagaren är vid så god hälsa att denne kan klara av de påfrestningar och risker som arbetet innebär.
De arbeten där det krävs ett tjänstbarhetsintyg för att få arbeta är:
Vägrar du som arbetstagare att genomgå en hälsoundersökning kommer du inte kunna få ett tjänstbarhetsintyg och därmed inte få arbeta med ovan nämnda typer av arbete. Hälsokontrollen i sig är dock alltid frivillig.
Nej, det är alltid arbetsgivaren som ska stå kostnaden för hälsokontrollen om det är arbetsgivaren som kräver att den genomförs.
I lag (1994:260) om offentlig anställning framgår det att de offentligt anställda som har arbetsuppgifter där brister i arbetstagarens hälsotillstånd medför risk för människors liv, personliga säkerhet eller hälsa eller för betydande skador på miljö eller egendom, är efter en särskild uppmaning av arbetsgivaren skyldig att regelbundet genomgå hälsoundersökningar som är nödvändiga för bedömning av huruvida arbetstagaren har sådana brister i sitt hälsotillstånd. Detta gäller dock bara för de arbetstagare som har detta föreskrivet i sitt kollektivavtal eller där det framgår i föreskrifter från regeringen.
Inom vissa områden krävs det att ni som arbetsgivare genomför medicinska kontroller och hälsokontroller av era medarbetare för att säkerställa att deras hälsa är god. Kraven på hälsokontroller finns i de områden där arbetstagare utsätts för risker i arbetet och en god hälsa är ett krav för att kunna klara av de påfrestningar och risker arbetet medför. De arbeten där det krävs ett tjänstbarhetsintyg för att få arbeta är:
Om ni som arbetsgivare inte säkerställer att era anställda har ett tjänstbarhetsintyg som är aktuellt kan det leda till att ni måste betala sanktionsavgifter. Det är Arbetsmiljöverket som gör kontroller och utdelar eventuella sanktionsavgifter.
Nej, arbetstagare har alltid rätt att vägra hälsokontroll. Det kan dock i vissa fall medföra att de inte får utföra arbeten som de som nämnts i frågan ovan eftersom ett gott hälsotillstånd är en kvalifikation för att få utföra arbetet, men ni kan aldrig tvinga en anställd att genomgå en undersökning.
Om det rör sig om en kontroll som måste göras enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter, till exempel för att få ett tjänstbarhetsintyg så är det alltid ni som arbetsgivare som ska stå för kostnaden. Enligt EU-rättsliga regler ska åtgärder som rör säkerhet, hygien och hälsa i arbetet under inga förhållanden får medföra några kostnader för arbetstagarna.