För att arbeta i Sverige när man inte har ett permanent uppehållstillstånd krävs ett så kallat arbetstillstånd. Huvudregeln är att du ska ansöka om arbetstillstånd och ha fått tillståndet beviljat innan du reser in i Sverige. Ansökan görs via Migrationsverket. Ansökningsprocessen kan vara krånglig, i det nedanstående följer kortfattat stegen som krävs vid ansökan om arbetstillstånd. Vi på aLex kan hjälpa dig i denna process från start till slut.
För att kunna ansöka om arbetstillstånd måste du ha en anställning i Sverige. Ett anställningsavtal ska bifogas din ansökan, och arbetsgivaren ska ha annonserat tjänsten i Sverige samt inom EU/EES och Schweiz under minst tio dagar innan anställningen.
Din arbetsgivare eller uppdragsgivare påbörjar ansökan om arbetstillstånd genom att lämna information om anställningen till Migrationsverket. Arbetsgivaren behöver uppgifter som ditt namn, födelsedatum, medborgarskap, utbildning och e-postadress.
När arbetsgivaren har lämnat nödvändig information, får du ett e-postmeddelande från Migrationsverket med instruktioner om hur du ska fylla i din ansökan.
I din ansökan fyller du i personliga uppgifter och ser till att informationen om dina anställningsvillkor överensstämmer med vad du och din arbetsgivare har kommit överens om. Om din familj ska följa med dig till Sverige, ansöker du om deras tillstånd samtidigt.
Dokument ska bifogas din ansökan, bland annat nedanstående:
Efter att ansökan och betalningen har mottagits, påbörjar Migrationsverket sin handläggning. Handläggningstiden kan variera beroende på din situation och om ytterligare information krävs.
Om du beviljas arbetstillstånd för längre än tre månader, får du ett uppehållstillståndskort som bevis på att du har rätt att vistas i Sverige. Kortet innehåller bland annat fingeravtryck och ett foto av dig. Kortet tillverkas först när beslutet om tillståndet har fattats, dock tidigast tre månader innan uppehållstillståndet träder i kraft.
När ett beslut har fattats, meddelas du via e-post och får hämta ut beslutet på den ambassad eller det konsulat du har angett i din ansökan. Din arbetsgivare får besked om beslutet via post. Om du beviljas tillstånd, kommer du att få ditt uppehållstillståndskort inom fyra veckor efter att dina fingeravtryck och foto har tagits.