Artificiell intelligens (AI) i alla dess former blir allt mer populärt och det finns många sätt att använda det på. Men vad gäller egentligen för användning av AI på jobbet? I den här artikeln går vi igenom det som är viktigt för dig som arbetstagare att veta om AI, och också vad ni som arbetsgivare bör ha koll på.
Det beror på. Varje arbetsgivare sätter upp sina egna regler och riktlinjer för hur Chat GPT eller annan AI ska hanteras på arbetet. Vissa arbetsgivare tillåter att medarbetarna använder sig av AI och till och med uppmuntrar det, medan andra arbetsgivare har strikta förbud. Det är också vanligt att arbetsgivare förhåller sig passiva och inte uttalar sig om hur de anställda ska förhålla sig till AI-användning. Du som arbetstagare ska alltid följa din arbetsgivares policys och de riktlinjer arbetsgivaren har sagt upp, och finns det inga tydliga eller uttalade sådana bör du själv stämma av med arbetsgivaren vad som är tillåtet och inte innan du börjar använda AI-tjänster för att utföra dina arbetsuppgifter.
Det är upp till er som arbetsgivare att bestämma huruvida ni tillåter att Chat GPT eller annan AI-tjänst används av de anställda för att utföra arbetsuppgifter. Det finns mycket att beakta och tänka på vid beslut kring hur ni vill hantera AI-tjänster och det är viktigt att kommunicera detta till era anställda. Det bästa sättet är att göra detta genom en policy eller ett annat styrdokument där de anställda kan ta del av informationen och också gå tillbaka och läsa om det uppstår funderingar. Har ni en tydlig policy kring AI-användning ökar det chansen för att ni når ert önskade resultat.
AI kan vara ett meningsfullt och effektivt verktyg i arbetet. Beroende på vad AI-tjänsten används till finns det dock olika risker som måste beaktas. AI-tjänster som Chat GPT är sällan fulländade. Fakta är inte sällan utan referenser och är ibland rentav fel. Det är därför viktigt att faktagranska den information som AI:n genererar eller fundera på vilken typ av uppgifter AI-tjänsten kan vara lämpad för. Datan kan också vara gammal och därför ge felaktiga svar på de frågor som ställs.
Förutom felaktig information är det viktigt att tänka på regler om upphovsrätt om den information som AI:n genererar direkt ska användas i ett kommersiellt sammanhang. Det är viktigt att vara väl insatt i de regler som gäller för den AI-tjänst ni använder på er arbetsplats för att problem inte ska uppstå i ett upphovsrättsligt hänseende.
Något som också är mycket viktigt att tänka på är att de flesta AI-tjänster inte har något säkert system för att hantera känsliga uppgifter. Matas AI:n med till exempel personuppgifter eller hemliga uppgifter går det ofta inte att garantera att dessa hanteras på ett säkert sätt. Det är därför viktigt att informera de anställda om hur de ska förhålla sig till känslig information om de tillåts använda AI-tjänster i sitt dagliga arbete.