Ett utköp innebär att en arbetsgivare och en anställd kommer överens om att avsluta anställningen på frivillig basis, oftast på grund av att det saknas sakliga skäl för uppsägning. I det nedanstående behandlas vad ett utköp innebär, hur ersättningen kan fastställas, vad som gäller under uppsägningstiden samt hur a-kassan påverkas av en överenskommelse om avslut. Vi kommer också att gå igenom viktiga faktorer som båda parter bör beakta innan de ingår ett utköpsavtal.
På arbetsplatser kan det uppstå situationer då en arbetsgivare vill bli av med en anställd trots att det inte föreligger sakliga skäl för uppsägning på sedvanligt vis. I dessa fall föreligger en möjlighet för parterna att träffa en överenskommelse där arbetstagarens anställning upphör på de villkor som parterna beslutar i ett skriftligt utköpsavtal.
Ett utköp är alltid en frivillig överenskommelse. Det går således varken som arbetsgivare eller arbetstagare att kräva ett utköp. Det råder också avtalsfrihet vilket innebär att båda parter har flera viktiga faktorer att beakta innan ett utköpsavtal ingås.
Det är viktigt att vara noggrann med utformningen av utköpsavtalet eftersom bägge parter blir bundna av de avtalsvillkor som anges. Alla delar som är relevanta för anställningens upphörande ska regleras i utköpsavtalet. Det handlar bland annat om information om avtalsparterna, när anställningen ska upphöra, om det ska utgå något avgångsvederlag och när det ska utbetalas, vad som händer med arbetstagarens semester samt övriga villkor som rör anställningen.
Eftersom avtalsfrihet råder och överenskommelsen är frivillig finns det inga fasta summor för ett avgångsvederlag. Vanligtvis förhandlar parterna själva eller genom ombud för att nå en överenskommelse som är rimlig utifrån omständigheterna i ditt enskilda fall. I förhandlingarna kan du, utöver avgångsvederlag, även förhandla om andra avtalsvillkor som kan vara förmånliga såsom att du ska vara arbetsbefriad under din uppsägningstid.
Oavsett vad ni beslutar om för avtalsvillkor har du alltid rätt till din lagstadgade eller avtalade uppsägningstid. Huvudregeln är att du är arbetsskyldig under uppsägningstiden och måste stå till arbetsgivarens förfogande, men ni kan också komma överens om att du ska vara arbetsbefriad under denna period. Du har rätt att behålla dina anställningsförmåner under hela uppsägningstiden, utöver din lön.
Du bör också ha i åtanke att lojalitetsplikten gäller även under din uppsägningstid. Detta innebär att arbetsgivarens intressen ska sättas framför dina egna och att du inte ska agera på ett sätt där du kan skada eller riskerar att vara illojal gentemot din arbetsgivare.
Innan du skriver under ett utköpsavtal är det bra att kontakta din a-kassa för att få information om din rätt till ersättning i ditt specifika fall. När det inte handlar om uppsägning på grund av arbetsbrist kan möjligheterna till ersättning påverkas. Vanligtvis blir du utan a-kassa under perioden du erhåller avgångsvederlag, då detta betraktas som lön. Om du fortfarande är utan anställning efter detta kan det finnas möjlighet till arbetslöshetsersättning.
Eftersom avtalsfrihet råder och överenskommelsen är frivillig finns det inga fasta summor för avgångsvederlag. Vanligtvis förhandlar parterna själva eller genom ombud för att nå ett avtal som är rimligt utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. I förhandlingarna kan ni, utöver avgångsvederlag, även förhandla om andra avtalsvillkor.
Oavsett vad ni beslutar om för avtalsvillkor har den anställde alltid rätt till sin lagstadgade eller avtalade uppsägningstid. Huvudregeln är att den anställde är arbetsskyldig under uppsägningstiden och måste stå till ert förfogande, men ni kan också komma överens om att den anställde ska vara arbetsbefriad under denna period. Den anställde har rätt att behålla sina anställningsförmåner under hela uppsägningstiden, utöver sin lön.