För dig som arbetstagare

När kan chefen säga upp mig? 

Som arbetstagare kan du endast bli uppsagd på grund av sakliga skäl, vilket kan utgöras av arbetsbrist eller anledningar som är kopplade personligen till dig som arbetstagare. LAS innehåller starka skyddsregler mot osaklig uppsägning. Om du som arbetstagare anser att uppsägningen är felaktig, kan du ogiltigförklara uppsägningen och få saken prövad i Arbetsdomstolen. Om domstolen finner att uppsägningen var osaklig, kan du som arbetstagare ha rätt att behålla sitt jobb och få ersättning för ekonomisk förlust. Arbetsgivaren har även skyldighet att följa vissa procedurer och formkrav vid uppsägningar även när sakliga skäl är uppfyllda, annars kan arbetstagaren begära skadestånd av den anledningen. Bland annat har du som arbetstagare rätt att på förhand få besked om att en uppsägning kan komma att bli av. Du som arbetstagare har även möjlighet att begära överläggning med arbetsgivaren samt möjlighet att då begära ut skälen för uppsägningen skriftligen från arbetsgivaren. Du kan även vända dig till facket för hjälp i tvisten. 
 

Vad ska man göra om man blir uppsagd? 

Vid uppsägning har du som arbetstagare rätt till en uppsägningstid beroende på din anställningstid och vad som står i anställningskontraktet, men minst en månad från det datum uppsägningsbeskedet mottogs. Under uppsägningstiden finns fortfarande samma anställningsförhållande och skyldigheter från bägge parter och du som arbetstagare har rätt till bibehållen lön. Du har även rätt att utfå semesterersättning om som arbetstagare om du har innestående semesterledighet efter uppsägningen. Som arbetstagare kan du även ansöka om a-kassa, men om en tvist uppstår och arbetstagarsidan vinner måste eventuell a-kassa betalas tillbaka för tvisteperioden.

 

För arbetsgivare 

Vad krävs för att en arbetsgivare ska kunna säga upp en arbetstagare? 

Enligt LAS måste en uppsägning från arbetsgivarens sida ha sakliga skäl, vilket innebär att den måste baseras på antingen arbetsbrist eller personliga skäl. Undantaget är om uppsägning sker under tiden någon är provanställd, vilket vanligen snarare benämns som att provanställningen avbryts i förtid. 
 
Arbetsbrist är den vanligaste orsaken till uppsägning och kan uppstå på grund av ekonomiska skäl, omorganisation eller förändringar i verksamheten. Ni som arbetsgivare har då skyldighet att följa så kallade turordningsregler, vilket innebär att den som anställdes sist är den som först måste gå. Vid lika arbetstid är det åldern som avgör. Som arbetsgivare har ni dock möjlighet att undanta tre för verksamheten väsentligen viktiga arbetstagare från turordningsreglerna. Som arbetsgivare har ni även krav på er att förhandla med facket innan uppsägningen sker samt skyldighet att se över möjligheten till omplacering. Vid uppsägning på grund av arbetsbrist kan även arbetstagaren ha företrädesrätt till återanställning inom viss tid och förutsatt att arbetstagaren arbetat tillräckligt länge på arbetsplatsen. 
 
Personliga skäl kan exempelvis vara misskötsel eller samarbetssvårigheter. Arbetsgivaren bör försöka lösa problemen innan uppsägning genom LAS-varningar eller omplacering. Uppsägningen får inte enbart grundas på omständigheter kända mer än två månader före uppsägningen. Vid grovt åsidosättande av anställningsvillkoren kan avsked bli aktuellt. 
 

Vad måste arbetsgivaren göra för att kunna säga upp en anställd? 

Innan ni som arbetsgivare kan genomföra en uppsägning måste ni skriftligen underrätta arbetstagaren och eventuellt facket minst två veckor i förväg. Vid begäran måste överläggningar hållas och avslutas innan uppsägningen sker. Som arbetsgivare måste ni även skriftligen överlämna skälen för den tilltänkta uppsägningen om det begärs. 
 
Uppsägningsbeskedet måste lämnas skriftligen till arbetstagaren och innehålla information om hur arbetstagaren kan ogiltigförklara eller på annat sätt överklaga beslutet. I förekommande fall måste också nämnas rätten till företrädesrätt till återanställning. Under uppsägningstiden löper anställningsförhållandet som tidigare och lön och övriga förmåner betalas ut som vanligt. Ni som arbetsgivare får dock arbetsbefria arbetstagaren med bibehållen lön och förmåner.

Sammanfattningsvis

  • Arbetsgivaren måste ha sakliga skäl för uppsägning innan de säger upp en arbetstagare. Sakliga skäl kan vara arbetsbrist eller personliga skäl. 
  • Vid arbetsbrist måste turordningsreglerna och förhandlingskravet uppfyllas innan uppsägning får ske. Vid personliga skäl måste tvåmånadersregeln iakttas. 
  • Innan och i samband med uppsägningen måste arbetsgivaren följa formkrav och processer, inklusive bland annat att se över möjligheten till omplacering samt skriftligen underrätta arbetstagaren och fackförbundet. 
  • Uppsägningsbeskedet från arbetsgivaren måste vara skriftligt och innehålla information var arbetstagaren vänder sig för prövning samt i förekommande fall besked om företrädesrätten till återanställning. 
  • Uppsägningstiden räknas från det aktuella uppsägningsdatumet och är minst en månad. Under uppsägningstiden har arbetstagaren rätt till lön och förmåner som vanligt. 

Relaterade artiklar

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Alex AB (publ), orgnr. 559338-7698 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata