Inom både offentlig och privat sektor ställs anställda inför utmaningar när det gäller att hantera erbjudanden om gåvor eller förmåner. Men förväntningarna skiljer sig åt mellan dessa två sektorer. Den här artikeln utforskar hur offentligt- och privatanställda, kan navigera genom gränsdragningen mellan acceptabla gester och mutbrott.
För de som arbetar inom offentlig sektor, inklusive statliga myndigheter, kommuner och regioner, är reglerna kring mutor strikta och tydliga. Enligt brottsbalken är det förbjudet för offentliganställda att ta emot eller begära otillbörliga förmåner i samband med sin tjänsteutövning. Detta innebär att även gåvor som kan verka oskyldiga vid första anblick kan bli problematiska om de kan misstänkas påverka den anställdes opartiskhet eller beslut.
Definitionen av en otillbörlig förmån är bred. Det kan innefatta allt från kontanter och rabatter till resor eller tjänster som erbjuds utan betalning. Särskilt i offentlig sektor betonas vikten av att upprätthålla förtroendet för myndighetens opartiskhet och integritet. Därför anses alla förmåner som potentiellt kan påverka tjänsteutövningen vara otillbörliga.
Domstolar gör en helhetsbedömning baserad på omständigheterna i varje enskilt fall. Detta innebär att små förmåner kan ses som otillbörliga om de kan påverka eller ge sken av att påverka tjänsteutövningen.
Även om lagen är sträng, erkänner den också att små gåvor ibland kan vara acceptabla, exempelvis blommor vid en högtidsdag eller små symboliska presenter som inte är kopplade till tjänstens utförande.
Om en offentliganställd erbjuds en gåva eller förmån bör de göra en noggrann bedömning av situationen och överväga hur erbjudandet kan uppfattas av allmänheten och kollegor. Det är oftast bäst att avvisa erbjudanden som kan uppfattas som otillbörliga eller som potentiellt kan påverka deras tjänsteutövning. I tveksamma fall rekommenderas det att rådgöra med en överordnad chef eller jurist för att säkerställa att beslutet är förenligt med lag och verksamhetens policy.
Gåvor mellan vänner som också råkar ha en tjänsterelation kan vara tillåtna, speciellt om gåvan inte grundas på deras professionella relation. Dock är det viktigt att vara medveten om hur sådana gåvor kan uppfattas av andra, och det är klokt att hålla sig på den säkra sidan genom att undvika gåvor som kan tolkas som försök till påverkan.
Även om reglerna kring tagande och givande av mutor i Brottsbalken också gäller för den privata sektorn, är kraven generellt sett något mindre strikta än för offentliganställda. Här är syftet främst att skydda arbetsgivarens intresse av att deras anställda utför sina arbetsuppgifter utan ovidkommande hänsyn. För privatanställda kan detta innebära att vissa förmåner, som är acceptabla och till och med vanliga inom affärslivet, kan tas emot under förutsättning att arbetsgivaren har godkänt dem.
I den privata sektorn bedöms förmåners tillbörlighet ofta utifrån relationen mellan arbetsgivaren och den anställde. En förmån anses sällan vara otillbörlig om arbetsgivaren tillåter att den anställde mottar den. Däremot blir även små förmåner problematiska om de tas emot i strid med arbetsgivarens önskemål eller om de lämnas i hemlighet.
När privatanställda erbjuds gåvor eller förmåner bör de först och främst överväga arbetsgivarens policy och riktlinjer. Det är också viktigt att tänka på hur förmånen kan påverka deras relation till arbetsgivaren och deras oberoende i tjänsteutövningen. Öppenhet och transparens är nyckeln, och det är klokt att informera arbetsgivaren om alla erbjudanden och få deras godkännande innan man accepterar dem.
I vissa branscher, som bank- och finanssektorn, ställs extra höga krav på integritet och oberoende, vilket gör att även små förmåner kan vara otillbörliga. För yrken som revisorer och skiljemän, som kräver hög opartiskhet, kan det finnas mycket strikta regler för vad som är acceptabelt. Här kan även små förmåner betraktas som otillbörliga om de kan misstänkas påverka tjänsteutövningen.
För offentliganställda:
För privatanställda: