Vad händer när en anställd rapporterar felaktiga arbetstider? Fusk med tidrapportering är ett problem som kan leda till allvarliga konsekvenser. Att registrera övertid, restidsersättning eller arbetstid trots att man inte har arbetat den rapporterade tiden är några exempel på rapporteringsfusk. I den här artikeln utforskar vi vad som kan ske om en anställd fuskar med tidrapporteringen och vilka åtgärder en arbetsgivare kan vidta i dessa situationer.
Ja, du riskerar att förlora jobbet om du fuskar med tidrapporteringen. Arbetsdomstolen har konstaterat att det kan finnas skäl för uppsägning respektive avskedande av arbetstagare som i syfte att dölja olovlig frånvaro rapporterat felaktig arbetstid. Observera att det beror omständigheterna i det enskilda fallet vad som utgör sakliga skäl för uppsägning respektive avskedande.
Om du medvetet rapporterar felaktig arbetstid och därmed får en högre lön än vad du har rätt till, skulle det kunna utgöra en brottslig handling i form av t.ex. bedrägeri.
Om du upptäcker att du har rapporterat fel arbetstid bör du kontakta din närmaste chef eller annan ansvarig så snart som möjligt och informera om detta. Om det är möjligt bör du lämna in en korrigerad tidrapport med de korrekta uppgifterna. Det kan också vara bra att förklara vad som gick fel och varför. Genom att göra detta och vara ärlig med din arbetsgivare kan du minimera eventuella negativa konsekvenser.
Enligt anställningsskyddslagen (1982:80) får ett avskedande ske om en arbetstagare grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren. T.ex. om det är fråga om ett avsiktligt eller grovt vårdslöst handlande, som arbetsgivaren inte rimligen ska behöva tåla i ett anställningsförhållande.
Arbetsdomstolen har bedömt att felaktig tidrapportering kan anses utgöra sakliga skäl för uppsägning respektive avsked. Av Arbetsdomstolens praxis (AD 2011 nr 17) framgår det att arbetsgivaren i det aktuella fallet hade rätt att avskeda en arbetstagare som vid flera tillfällen oriktigt och aktivt registrerat tid som arbetstid.
Kom ihåg att det måste göras en individuell prövning i varje fall kring om det finns förutsättningar för att avskeda eller säga upp någon. Tänk även på att ett avskedande är en mer ingripande åtgärd för den enskilde arbetstagaren jämfört med uppsägning. Ni som arbetsgivare kan även riskera skadestånd om avskedandet skett på felaktiga grunder eller på felaktigt sätt. Det är därför viktigt att ni säkerställer att det finns tillräckliga bevis för att tidrapporteringen är felaktig. Det kan innefatta uppgifter från tidrapporter, loggar, observationer från kollegor m.m., dokumentera detta utförligt. Undersök omständigheterna noggrant, och prata med den anställde för att reda ut eventuella oklarheter och om det finns någon förklaring eller omständighet som kan ha påverkat tidrapporteringen. Ni bör sedan informera den anställde om vad som har upptäckts och vilka åtgärder som kommer att vidtas.
För att förhindra felaktigheter i tidrapporteringen är det viktigt att ni som arbetsgivare upprättar tydliga rutiner och policys för de anställda. Erbjud vägledning till anställda om det blivit fel i tidrapporteringen för att undvika framtida incidenter.
Tänk på att ni inte får avskeda eller säga upp en arbetstagare enbart på omständigheter ni känt till i mer än två månader. Om ni alltså varit medvetna om att en av era anställda fuskat med tidrapporteringen i mer än två månader kan det enbart inte användas som giltigt skäl att avsluta anställningen.