Det är inte ovanligt att en arbetstagare har mer än ett arbete. Det kan röra sig om studenter som arbetar deltid på flera arbetsplatser eller deltidsanställda som vill arbeta mer än arbetsgivaren kan erbjuda. I denna artikel går vi igenom vad som är viktigt för dig som arbetstagare att tänka på när det gäller dubbla jobb, och vad ni som arbetsgivare måste veta.
Arbetstagare har enligt arbetstidslag (1982:673) rätt till sammanhängande dygnsvila om 11 timmar och rätt till sammanhängande veckovila om 36 timmar. Arbetstidslagen hindrar dock bara en och samma arbetsgivare att tvinga dig att arbeta för mycket utan vila. Om du väljer att ta anställning hos två arbetsgivare samtidigt kan du inte stoppas av arbetstidslagen om du väljer att arbeta någon annanstans på dygns- eller veckovilan.
Nja, det din chef säger stämmer till viss del beroende på omständigheterna. Din arbetsgivare får inte hindra dig att ta en annan anställning vid sidan av din huvudsysselsättning som huvudregel, men det är tillåtet om den andra anställningen:
Är arbetshindrande
Konkurrerar med arbetsgivarens verksamhet på ett sätt som kan orsaka skada, eller
På något annat sätt kan skada arbetsgivarens verksamhet.
Om du tar en andra anställning och detta leder till att du somnar på jobbet eftersom du använder nätterna till att arbeta på den andra anställningen kan arbetsgivaren förbjuda detta eftersom den andra anställningen är arbetshindrande. Om du tar en annan anställning vid sidan av och den andra ställningens verksamhet konkurrerar med huvudanställningen är detta alltså inte tillåtet som huvudregel och konkurrerande bisysslor kan leda till att du förlorar till anställning. Det är alltså mycket viktigt att iaktta vad din arbetsgivare tillåter för typer av extrajobb och vad som skulle kunna utgöra en konkurrerande bisyssla.
I vissa kollektivavtal framgår det också att anställda ska informera arbetsgivaren om att de har en bisyssla. Kontrollera därför vad som står i ditt anställningsavtal samt kollektivavtal innan du börjar arbeta på ett nytt extrajobb.
Om du arbetar på två ställen samtidigt bör du tala om för dina arbetsgivare att du har två arbeten så att du inte riskerar att få kvarskatt. Den utbetalare som betalar den högsta inkomsten (huvudutbetalaren) ska göra skatteavdrag enligt skattetabell, medan de andra utbetalarna ska göra avdrag med 30 procent.
Enligt arbetstidslagen (1982:673) har arbetstagare rätt till sammanhängande dygnsvila om 11 timmar och veckovila om 36 timmar. Denna lag förhindrar dock endast en och samma arbetsgivare från att tvinga en anställd att arbeta utan tillräcklig vila. Om en anställd väljer att ha två jobb, kan arbetstidslagen inte stoppa denne från att arbeta på det andra jobbet under dygns- eller veckovilan. Som arbetsgivare är det viktigt att vara medveten om detta och diskutera med den anställde om det påverkar deras arbetsförmåga och hälsa.
Ja, men under specifika omständigheter. Som arbetsgivare kan ni inte generellt hindra en anställd från att ta en annan anställning vid sidan av sin huvudsakliga sysselsättning. Det finns dock undantag där det är tillåtet att förbjuda ett extrajobb, nämligen om den andra anställningen:
Är arbetshindrande
Konkurrerar med arbetsgivarens verksamhet på ett sätt som kan orsaka skada, eller
På något annat sätt kan skada arbetsgivarens verksamhet.
Om en anställd till exempel somnar på jobbet på grund av att de arbetar på nätterna för en annan arbetsgivare, kan ni förbjuda detta eftersom den andra anställningen är arbetshindrande. Om den andra anställningen konkurrerar med er verksamhet, är detta inte tillåtet och kan leda till att den anställde förlorar sin huvudanställning. Det är viktigt att ni tydligt kommunicerar vilka typer av extrajobb som är tillåtna och vilka som kan anses vara konkurrerande eller skadliga för er verksamhet.
Ja, det kan de. Om en anställd har två jobb samtidigt är det viktigt att informera dem om att de bör meddela båda arbetsgivarna om sina dubbla anställningar för att undvika risken för kvarskatt. Huvudutbetalaren, dvs. den arbetsgivare som betalar den högsta inkomsten, ska göra skatteavdrag enligt skattetabell, medan den andra arbetsgivaren ska göra avdrag med 30 procent. Det är viktigt att ni som arbetsgivare är medvetna om detta och kan ge korrekt information till era anställda för att undvika skattekonsekvenser.