På senare tid har det rått stor uppmärksamhet kring arbetsmiljöbrott och det eventuella arbetsgivaransvaret vid en arbetstagares död. Nedan kommer en översiktlig genomgång av vad som avses med arbetsmiljöbrott samt en sammanfattning av arbetsgivarens ansvar för risker i arbetsmiljön. Enligt brottsbalken definieras arbetsmiljöbrott som en handling där någon, med uppsåt eller oaktsamhet, inte följer bestämmelserna i arbetsmiljölagen eller Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
Det är arbetsgivaren som har ansvaret för arbetsmiljön. Arbetsgivaren ska, enligt AFS 2001:1 om systematiskt arbetsmiljöarbete, fördela arbetsmiljöuppgifter i verksamheten på så sätt att arbetsledare, arbetstagare eller chefer får i uppgift att värna en god arbetsmiljö samt verka för att förebygga risker i arbetet.
Arbetsgivaren är också skyldig att se till att de som får dessa uppgifter har tillräcklig kompetens för att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete som är välfungerande.
En arbetsgivare är enligt arbetsmiljölagen och AFS 2001:1 skyldig att regelbundet undersöka arbetsförhållandena. En arbetsgivare är även skyldig att bedöma risker för huruvida någon kan drabbas av ohälsa eller olycksfall i arbetet. En sådan riskbedömning ska dokumenteras skriftligt och det ska anges hur allvarliga riskerna bedöms vara. En arbetsgivare är också skyldig att genomföra de åtgärder som behövs för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet samt vidta de åtgärder som i övrigt behövs för att uppnå en tillfredsställande arbetsmiljö.
Skulle en arbetstagare råka ut för ohälsa eller olycksfall i arbetet och något allvarligt tillbud inträffar i arbetet är arbetsgivaren skyldig att utreda orsakerna till detta. En arbetsgivare är även skyldig att vidta åtgärder för att motverka förhållanden i arbetsmiljön som kan ge upphov till kränkande särbehandling och är ansvarig för att det ska finnas rutiner för hur kränkande särbehandling ska hanteras enligt AFS 2015:4.
Ett anställningsavtal formellt ingås när två parter kommer överens om en anställning. Detta avtal är av individuell natur då endast de parter som direkt involveras kan besluta om dess ingående. En huvudregel är att ett anställningsavtal gäller tills vidare, såvida inte andra bestämmelser har avtalats.
Som inledande framförts är det arbetsgivaren som är ansvarig för arbetsmiljön. För att en arbetsgivare ska hållas ansvarig för dödsfall till följd av oaktsamhet vid arbetsmiljöbrott krävs ett orsakssamband mellan oaktsamhet och dödsfallet. Enligt NJA 2007 s. 369 innebär kravet på orsakssamband att det är sannolikt att effekten uteblivit vid ett alternativt icke oaktsamt handlande. Det krävs en helhetsbedömning i det enskilda fallet och de alternativa handlingsmöjligheterna.
Huruvida arbetsgivaren kan hållas ansvarig för arbetsmiljöbrott för ett dödsfall beror sammanfattningsvis på omständigheterna i de enskilda fallet och vilka handlingsalternativ arbetsgivaren haft. Det beror också på vilket orsakssamband som kan göras gällande.
Klart är att arbetsgivaren har ett omfattande arbetsmiljöansvar och bör lägga stor vikt vid sitt arbetsmiljörättsliga ansvar som omfattar samtliga berördas arbetsmiljö. Risker ska utvärderas löpande, både före och efter en eventuell utredning. Om risker identifieras ska åtgärder vidtas.