I syfte att främja en god arbetsmiljö och ett gott klimat mellan medarbetarna, är det inte ovanligt att arbetsgivaren anordnar gemensamma aktiviteter. I samband med dessa kan både arbetstagare och arbetsgivare ställa sig frågande till vilka aktiviteter som kan vara obligatoriskt och vid vilka tidpunkter.
Arbetsgivaren har ett arbetsmiljöansvar vilket innebär att de har en skyldighet, att på olika sätt, främja en god arbetsmiljö på arbetsplatsen. För att förbättra sammanhållningen och samarbetet, öka medarbetarnas motivation och engagemang samt reducera stress, kan det vara en god idé att ha gemensamma aktiviteter som inte hör till det sedvanliga vardagsarbetet. Det kan exempelvis röra sig om gemensam träning, samarbetsövningar och lekar eller middagar.
Dessa aktiviteter kan förläggas på arbetstid, men det är heller inte ovanligt att olika aktiviteter styrs upp efter arbetstid (AW). Som arbetstagare kan det vara svårt att veta vilka aktiviteter man måste delta i och när man får avstå. Det kan även vara en svår balansgång för arbetsgivare att veta vilka aktiviteter som är lämpliga, hur ofta och i vilken utsträckning man kan tvinga sina medarbetare att delta.
Aktiviteter som sker under arbetstid ska följa reglering i lagstiftning samt eventuella kollektivavtal. Arbetsgivaren har rätt att planera olika aktiviteter som en del av arbetet. Om aktiviteten sker under arbetstid kan arbetsgivaren dessutom i högre grad argumentera för att ditt deltagande är obligatoriskt, eftersom det är en del av din normala arbetsdag. Sådana aktiviteter kan vara del av en teambuilding-strategi eller ett arbetsmiljöarbete, vilket innebär att aktiviteten får en koppling till arbetet även om den inte i sig hör till dina vanliga arbetsuppgifter.
För aktiviteter som förläggs efter arbetstid bör dessa i regel vara frivilliga. Du ska inte känna dig pressad att delta, och ditt beslut att inte delta bör inte påverka dina arbetsförhållanden eller karriärmöjligheter negativt. Arbetsgivaren bör respektera att du har andra åtaganden och preferenser utanför arbetet. Om du känner dig obekväm av olika anledningar är det dock viktigt att ta upp detta med din arbetsgivare så att ni kan komma fram till en rimlig slutsats.
Vid val av aktiviteter bör arbetsgivaren även se till att aktiviteterna är inkluderande och icke-diskriminerande.
Som arbetsgivare har ni rätt att planera olika aktiviteter som en del av arbetet. Om aktiviteten sker under arbetstid kan ni dessutom i högre grad argumentera för att deltagandet är obligatoriskt, eftersom det är en del av den normala arbetsdagen. Sådana aktiviteter kan vara del av en teambuilding-strategi eller ett arbetsmiljöarbete, vilket innebär att aktiviteten får en koppling till arbetet även om den inte i sig hör till de anställdas vanliga arbetsuppgifter.
För aktiviteter som förläggs efter arbetstid bör dessa i regel vara frivilliga. De anställda ska inte känna sig pressade att delta, och deras beslut att inte delta bör inte påverka deras arbetsförhållanden eller karriärmöjligheter negativt. Ni bör respektera att de anställda har andra åtaganden och preferenser utanför arbetet.
Vid val av aktiviteter bör ni se till att aktiviteterna är inkluderande och icke-diskriminerande. Som arbetsgivare är det även viktigt att se till så att alla aktiviteter kan ske på ett säkert sätt för att undvika olyckor eller obehag för arbetstagarna.
Det kan vara en god idé att involvera medarbetarna genom att be om deras åsikter och feedback. Ni bör vara tydliga i er kommunikation och lyhörda för de som av olika anledningar känner sig obekväma. På så sätt kan gemensamt verka för en god arbetsmiljö.